Äldre känner sig trygga med hemtjänsten
Omsorg och stöd
Publicerad:
Att lyssna in, se varje person och addera lite guldkant där det går. Det är några av utgångspunkterna för personalen inom hemtjänsten. Och det syns i brukarundersökningen. Fler äldre i Vetlanda kommun tycker att det känns tryggt att bo hemma med stöd av hemtjänsten än i riket som helhet. 98 procent upplever att de blir bemötta på ett bra sätt.
Cecilia Wirebrand, Emilia Bågfelt Eriksson, Monica Högberg, Elisabeth Sörman, Synnöve Hag, Anne-Marie Lövgren, Jennie Andreasson, Ann-Charlotte Lindblom och Maria Isaksson-Carlsson ser till att hemtjänsten rullar i Kvillsfors med omnejd.
Hemtjänstpersonalen i Kvillsfors har samlats på Emmagården för arbetsplatsträff och fika. De är en av alla de hemtjänstgrupper som finns runt om i Vetlanda kommun vars arbete får fina betyg av brukarna i årets brukarundersökning.
Att Kvillsforsgänget träffas allihop händer sällan, den mesta tiden spenderar de hos brukarna och ute på vägarna. Området är stort geografiskt med två mil enkel väg till den brukare som bor längst bort.
– Det blir många mil i bilen. Men det gör också att vi har omställningstid, man hinner andas ut och tänka till kring vilken brukare man är på väg till och hur han eller hon vill ha det, säger Anne-Marie Lövgren.
Bemötandet centralt
Att bemöta människor som de vill bli bemötta, lära känna dem och ställa frågor för att förstå både deras historia och deras behov är centralt i arbetet. Det gör det också lättare att snabbt tolka hur någon mår.
– Ni är duktiga på att se vad brukarna behöver hjälp med och ger dem gärna den där guldkanten på dagen om ni kan, berömmer områdeschef Cecilia Wirebrand och fortsätter:
– Det är viktigt att det finns en flexibilitet i arbetet och jag brukar alltid uppmana att sitta några minuter extra om man kan.
Att ta av sig jackan och sätta sig ner på en stol kan göra hela skillnaden menar Maria Isaksson-Carlsson.
– ”Vad är bäst för Esther” sitter i ryggmärgen, säger hon.
Gruppen menar att de har ett fantastiskt jobb och trivs med både varandra och arbetsuppgifterna.
– Det är en trivsam arbetsgrupp, det är lätt att lyfta saker och man känner alltid att man har stöd, säger Elisabeth Sörman.
Hänsyn till åsikter och önskemål
I årets brukarundersökning, som genom en enkät tar reda på vad de äldre i Vetlanda kommun tycker om hemtjänsten, uppger nästan alla, 98 procent, att personalen brukar bemöta dem på ett bra sätt. Fler äldre i Vetlanda kommun menar också att personalen tar hänsyn till åsikter och önskemål om hur hjälpen ska utföras.
– Vi försöker anpassa tider, meddela om vi blir sena eller göra justeringar när något inte funkar, säger Synnöve Hag.
Trygghet och förtroende
91 procent av de äldre tycker att det känns mycket eller ganska tryggt att bo hemma med stöd av hemtjänst medan motsvarande siffra för hela Sverige är 85 procent. Fler i Vetlanda kommun känner också förtroende för personalen och upplever att det är mycket eller ganska lätt att få kontakt med hemtjänsten vid behov.
– Vi har ett jättefint samarbete med andra professioner som sjuksköterskor och rehabpersonal. Uppstår det en fråga eller ett behov av exempelvis hjälpmedel så får vi snabbt hjälp med det. Det underlättar när alla drar åt samma håll, säger Cecilia Wirebrand som också menar att planerarna är en viktig pusselbit som lägger upp rutter som underlättar den dagliga logistiken.
Här kan du ta del av brukarundersökningen i sin helhet. pdf, 794 kB.
Kontakt
Marie Göransson
funktionschef vård- och omsorgsförvaltningen
Telefon: 0383-974 81
E-post: marie.goransson@vetlanda.se