Sträck på dig! Du både är och äger Vetlandas platsvarumärke. Det vi gör och säger bidrar till bilden av platsen. Tillsammans kan vi göra varandra stolta och locka fler till oss.
Har du tänkt på vad ett leende och lite vänlighet betyder? Omtanke om varandra. Att ha tid över för några ord, att bry sig. Livskvalitet! Det är så många upplever livet i Vetlanda. Enligt den senaste medborgarundersökningen (2023) anser 93 procent att Vetlanda kommun är en bra plats att leva och bo på.
Att vi som bor här trivs och mår bra är den kanske viktigaste pusselbiten för att kunna bli mer offensiva i marknadsföringen.
Om du är företagare, aktiv i föreningslivet eller jobbar inom den kommunala verksamheten har mindre betydelse – du både äger och är varumärket Vänliga Vetlanda i din roll. Det du gör och säger bidrar till bilden av platsen.
Varför är det så viktigt att vi marknadsför oss? Vi har och behöver ett näringsliv som fortsätter att blomstra och utvecklas, som attraherar talanger, kompetens, nytänkare och investerare till vår kommun. Det innebär skatteintäkter och en grund för fortsatt bra kommunal service; skola, omsorg, infrastruktur. Så vill vi att det ska fortsätta. Därför behöver kommunen och platsen växa.
Platsvarumärket Vänliga Vetlanda, som drivs av Vetlanda kommun, ska kontinuerligt utvecklas i takt med de goda berättelserna.
Sträck på dig. Det finns mycket att vara stolt över.
V som i Vi och Vetlanda. Kaxigare utan att förlora ödmjukhet. Den vänliga platsen och känslan: allt finns i Vetlanda. Sveriges företagsamhetaste plats. En kommun med ett starkt och brett idrotts- och föreningsliv.
Så kan man sammanfatta Vetlandas identitet. När vi presenterar Vetlanda och vår position inom platsvarumärkets ramar är det med följande begrepp:
Den grafiska profilen är en del av verktygslådan för vårt platsvarumärke. Redskap som du kan använda för att marknadsföra kommunen. Den grafiska profilen utgör kommunens gemensamma visuella ansikte, fritt att användas i sina olika former. När vi är ute och representerar i olika sammanhang kan vi lyfta Vetlanda på ett enhetligt sätt med en gemensam, varm, inbjudande och samtidigt ödmjukt kaxig röst.
Du kan använda elementen som de är eller kombinera med ditt eget varumärke, när du marknadsför din verksamhet. Grundtanken har varit att finna en uttrycksform och en ton som kompletterar kommunens, företagets, föreningens eller organisationens profil. En röst för alla.
Här finner du grunderna; logotyp/avsändare, typsnitt och färger samt exempel på hur platsvarumärket kan användas, ensamt eller i kombination med ditt eget varumärke.
Om du har idéer eller tankar för att på något sätt bidra till Vetlandas utveckling, skicka ett mejl till kommunikation@vetlanda.se. Du kan även kontakta oss om du vill ha den grafiska profilen i sin helhet.
CMYK: 0/50/100/0
RGB: 243/146/0
CMYK: 0/100/30/0
RGB: 229/0/100
CMYK: 0/45/12/0
RGB: 244/168/187
CMYK: 55/0/100/10
RGB: 125/175/35
CMYK: 75/12/20/58
RGB: 9/93/108
CMYK: 20/0/12/35
RGB: 158/174/172
Museo Sans är ett stabilt, välritat, geometriskt typsnitt med hög läsbarhet. Det passar bra för både löpande text och rubriker. Intrycken det ger passar lika bra i tunga seriösa sammanhang som vid lättare och glada tillfällen. Museo Sans har hög läsbarhet även i små storlekar och är ett användbart typsnitt som fungerar lika bra i tryckt material som på webben.
Varianterna som används är Museo Sans 100, 300, 500, 700 och 900 samt motsvarande kursiva varianter.
Just Lovely är ett komplementtypsnitt som används till namn och korta uppmaningar. Det är även Just Lovely som syns i platsvarumärkets logotyp.
”Vänliga hälsningar Vetlanda” är vår logotyp, den gemensamma nämnaren som kompletterar kommunens, organisationens, företagets eller föreningens identitet.
Vetlandas logotyp ska hjälpa oss att förmedla våra budskap, att synas, kännas igen och förmedla rätt känsla till mottagaren.
Vetlandas platslogotyp har utseendet av en namnteckning, en signatur. Vi vill redan med logotypen få mottagaren att uppleva ett personligt och varmt bemötande. Detta förstärks av payoffen ”Vänliga hälsningar”.
Logotypen används i svart eller vitt beroende på bakgrundsfärg. Logotypen centreras eller vänsterställs beroende på övrig layout och placeras ofta mot färgad bakgrund, till exempel en cerise cirkel eller som en flik nere i högra hörnet av en grafisk produkt.