Att trivas och må bra är viktigt för att du ska kunna lära och utvecklas bra i förskola och skola.
Barn- och elevhälsan ska främst vara förebyggande och hälsofrämjande. Uppdraget är att skapa en så positiv lärandesituation som möjligt för varje barn och elev och hjälpa dig att utvecklas och nå goda studieresultat utifrån dina förutsättningar.
Likvärdighet är viktigt för oss. Det handlar om att alla elever ska ha lika rätt till utbildning, lika kvalitet i sin utbildning och att skolan ska kompensera skillnader i elevernas förutsättningar.
Vi samarbetar med barnhälsovården och öppenvården i regionen.
Om ett barn eller en elev behöver särskilt stöd kan specialpedagogen vara ett stöd för såväl barn, vårdnadshavare som personal i hur man bäst ska kunna hjälpa barnet. Inga insatser görs utan vårdnadshavarens godkännande.
Det finns riktlinjer för hur vi jobbar med barn- och elevhälsa Pdf, 1 MB..
Skoldatateket lånar ut tekniska hjälpmedel och har kunskap om olika program som kan hjälpa barn och elever som behöver stöd i förskolan/skolan. För att få låna ett hjälpmedel behöver läraren och rektor göra en ansökan.
På Skoldatateket Länk till annan webbplats. kan du läsa mer om vad vi kan hjälpa till med.
Du som vårdnadshavare kan se ditt barns tillväxtkurva och vaccinationer i barnets journal på 1177.se till dess att barnet fyllt 13 år.
Du som elev kan se dina uppgifter om tillväxtkurva och vaccinationer i din journal från det att du fyllt 16 år.
Logga in på 1177.se med din e-legitimation. Länk till annan webbplats.
Alla funktioner nedan nås via kontaktcenter, telefon 0383-971 00.
Specialpedagoger med inriktning mot tal och språk samt logopeder har ett uppdrag som omfattar utveckling och stöd i språk-, läs- och skrivrelaterade frågor. De stödjer pedagoger som uppmärksammat elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter genom bland annat handledning och fortbildning. Syftet är att ge pedagoger ökad möjlighet att stödja elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter i den ordinarie undervisningen.
Psykologer inom skolan genomför psykologutredningar, ger råd och stöd. De arbetar också med observationer och bedömningar i klassrummen.
Psykologen arbetar på rektors uppdrag. Ansökan om kontakt med psykolog går via läraren. Ansökan fylls i av lärare och vårdnadshavare.
Om du behöver prata med någon för att få stöd och motivation kan du vända dig till skolkuratorn. Skolkuratorn deltar i arbetet med att skapa en bra stämning i klasserna och på skolan, till exempel genom att arbeta med värdegrundsarbete eller tjej- och killgrupper.
Skolläkaren arbetar bland annat med uppföljning av hälsosamtal, remisser, utlåtanden och intyg. Om du vill få tid hos skolläkare behöver du först kontakta skolsköterskan.
Skolsköterskan arbetar bland annat med att informera och påverka när det gäller övergripande hälsofrågor. Hälsoscreening, samtal och vaccinationer ingår också i arbetet.
Telefonnummer till skolsköterskan finns på respektive skolas hemsida.
Specialpedagogen bidrar tillsammans med rektor och övrig personal till enhetens pedagogiska utveckling. Ett av uppdragen är att arbeta för så goda undervisnings- och lärandemiljöer som möjligt, samt ge stöd och hjälp till barn och elever som är i behov av särskilt stöd.
Specialpedagog inom skolan genomför på uppdrag av rektor pedagogiska utredningar och upprättar handlingsplaner respektive åtgärdsprogram i samverkan med elev, vårdnadshavare och lärare.
Specialpedagog inom förskolan besöker förskolorna regelbundet och är med i den dagliga verksamheten. Dels för att lära känna barnen och dels för att se hur verksamheten fungerar.
Specialpedagog som arbetar övergripande går in och stöttar den enskilda förskolan och skolan när det finns behov av extra insatser. Det handlar i första hand om utveckling av arbetet på enhets- och gruppnivå, samt hur detta påverkar elevers förutsättningar för lärande och utveckling.
Specialpedagog med inriktning hörsel ansvarar för hörselrelaterade frågor som främjar och förebygger en likvärdig utbildning för elever med hörselnedsättning. Genom information till pedagogisk personal, klassrumsbesök och utredning av lärmiljön jobbar hen som ett nav mellan skola, hem och habilitering.